37 knopen wind?

8 juli 2014 - Hano, Zweden

Al eerder heb ik het in deze blog aangegeven, mijn leven is deze zeilreis versimpeld tot twee zaken waar ik me mee bezighoud: het eten en het weer. Daar kun je toch behoorlijk zoet mee zijn. Neem nou het weer. De voorspellingen zijn voor het gebied waar we nu zijn deze week uitstekend: geen regen, rond de 25° C. Het is vooral de wind die vraagtekens oproept. In ieder geval komt deze uit de goede richting O. Ik begrijp er echter niets van dat voor Karlshamn (dat in de luwte van de kust ligt) 30 kn wind (dat is 7 Bft), terwijl voor 10 nM verderop in zee gelegen eilandje Hanö slechts 19 kn wind wordt voorspeld. We varen om 07.45 u uit Ronneby weg met als bestemming Hanö dat op een aftand van 17 nM ligt. Eerst weer voorzichtig manoeuvreren door de ondiepten. Ik tel totaal acht keer dat de dieptemeter 0,0 meter onder de kiel aangeeft. Toch gaat het wonderwel goed. Door de scheren varen we voor de wind alleen op het grootzeil. Daarmee halen we toch al een snelheid van 5 kn. Als we op open zee zijn zetten we de fok erbij. Het is weer volop genieten. Toch betrekt het als we Hanö naderen. We horen het op afstand onweren. Er vallen een paar druppels. We leggen om 11.45 u in het leuke en gezellige haventje aan. Het weer klaart snel op. Als ik op internet de weersverwachtingen bekijk blijkt dat ik de afgelopen dagen van het verkeerde Hanö ben uitgegaan. Er ligt ook nog een Hanö midden in Zweden. Nu zie ik de weersverwachtingen voor het eilandje Hanö, waar we net zijn aangekomen. Dat is schrikken: voor vandaag 35 kn en voor morgen zelfs 37 kn wind. Dat is 8, bijna 9 Bft. Goed, dat we tijdig in de haven liggen. De middag gebruiken we voor een wandeling over het eiland. De omtrek is 6 km. De havenmeester vertelt trots dat het eiland groter is dan Monte Carlo en Vaticaanstad. Waarop ik vraag waar het casino en de kerk zijn. Het eiland bestaat alleen uit ruige natuur. We gaan af van de gebaande paden. Verdwalen kun je toch niet. Maar het leidt wel tot flinke klauterpartijen. Aan de oostkust van het eiland beukt de zee bij de toenemende wind al op de rotsen.

Hoe loopt het wandelpad verder?Wandelen op Hanö (Engelse begraafplaats)

Het haventje ligt aan de westkant in de luwte. Toch haalt de windsnelheid bij lange na niet de voorspelde 35 kn. Bij ons komt de wijzer niet boven de 26 kn. Niettemin besluiten we om morgen  op dit eiland te blijven. We amuseren ons hier goed. De 'supermarkt' van het eiland heeft nauwelijks iets te bieden. Eten doen we daarom in het restaurant aan de haven.

Jachthaven HanöOok op Hanö gaat de zon mooi onder

Van reisblog naar fotoboek