Hoog zomer

6 juli 2014 - Karlskrona, Zweden

Ook vandaag belooft weer een prachtige dag te worden. Mijn lange broek heeft nu structureel plaats gemaakt voor een short. Nadeel is dat er geen wind staat. Op de motor dus. Bestemming is Karlskrona, bekend als Zweedse marinebasis. In oktober 1981 vond hier tijdens de koude oorlog een opzienbarend incident plaats met een Russische onderzeeboot. De onderzeeboot van het type Whisky liep op de rotsen in de Zweedse territoriale wateren: Whisky on the Rocks. De afstand van 15 nM hebben we om 13.30 u in 2,5 uur afgelegd. Karlskrona ligt er in de zon mooi bij.

KarlskronaKarlskrona

Er is opvallend weinig activiteit op het water. De jachthaven is modern en ruim van opzet. De stad verkennen we tijdens een wandeling. We komen onder andere een oud kippbaken tegen, een ja-knikker met een vuurkorf. Zie foto.

Oud baken: ja-knikker met vuurkorfHet markante baken Godnatt

Veel in de stad staat in het teken van de marinebasis. Het is er aangenaam om te toeven. Voornamelijk blijven we toch aan boord. Ook hier hebben we ons natje en droogje. De avondmaaltijd bestaat uit een  prutje van gehakt met kidney bonen en sla. Marie-Claire is ondergedoken in 'De waarheid over de zaak Harry Quebert'. Ik bereid voor welke route we de komende dagen kunnen kiezen. Op 13 juli willen we in Ystad zijn. Daar komen Gijs en Astrid aan boord. Tijd genoeg om de zuidkust van Zweden verder langs te varen. Het weer blijft warm. Maar de wind is fors. Niet alles valt te plannen. Dat is ook de charme van het zeilen.

1. Kees Breda:
    7 juli 2014