De laatste dag in Zweden

15 juli 2014 - Trelleborg, Zweden

Om 06.30 u zijn Gijs en Astrid al uit de veren. Ook ik sta daarom maar op. De afgelopen maanden tijdens mijn reis slaap ik aanzienlijk langer dan ik thuis gewend ben. We ontbijten rustig. Ondertussen varen al veel schepen uit. Ze mogen weer! Het lijken wel koeien, die in het voorjaar de wei ingaan. Wij varen om 08.45 u uit. Een mooie wind van 10 tot 15 kn. Maar we moeten kruisen, omdat de wind ZW is. Een goede gelegenheid om een beetje uit te proberen hoe we het beste scherp aan de wind kunnen zeilen: wat ruimer met hogere snelheid of wat meer naar de wind met lagere snelheid. Gijs is niet bij het roer weg te slaan. Hij heeft lang niet meer gezeild, maar pakt de draad voortvarend op. Astrid ziet het nog even allemaal aan. We gokken erop dat we bij Gislövs Läge kunnen binnenlopen, want dat is aantrekkelijker dan de even verderop gelegen veer- en industriehaven Trellerborg. Het is gokken, want de aangegeven maximale diepgang in Gislövs Läge is 2,2 meter. Het zou met onze diepgang van 1,95 m moeten kunnen, maar er staan flinke golven. De aanloop naar de haven verloopt goed, eenmaal binnen de havenpieren zakt de ruimte onder de kiel tot 0,0 m. Dat heb ik eerder meegemaakt.... Toch maar doorgezet. Van vaste ligplaatshouder horen we dat er de afgelopen 20 jaar niet meer gebaggerd is. Er ligt veel drab. Met de motor zouden we er wel doorheen moeten kunnen komen volgens hen. Toch zou ik hier niet meer snel naar toe gaan, ook al is het een leuk haventje. We meren om 14.30 u af, 30 nM op de log. Even later varen achtereenvolgens zo waar Frits/Ineke en Kees/Margot binnen. Ik nodig hen uit voor een borrel op de Animato. Erg gezellig! Het koken doen we daarna wat licht in het hoofd. De maaltijd bestaat uit kalkoenfilet in een Thaise currysaus, wortel-/banaansalade en krieltjes. Met de kippen op stok.