De kracht van het water

11 juli 2014 - Simrishamn, Zweden

De voor gisteren voorspelde storm kom nu pas echt goed 'door'. Er is geen denken aan dat we kunnen uitvaren. De golven beuken op de pieren. Zo zie je hoe enorm groot de kracht van het water is. In de jachthaven is er een concert van zingende stagen en klapperende vallen. Het is wel bijzonder weer, want de hemel is wolkenloos en de temperatuur bereikt 25°C, terwijl er toch een harde wind staat. We hebben nu gelegenheid om in het vriendelijke stadje Simrishamn een kijkje te nemen. De plaatselijke konditoreien zien er goed uit. Het is moeilijk om een keuze te maken! In de middag huren we een fiets voor Marie-Claire. Ik ga op de aan boord meegenomen vouwfiets. De omgeving van Simrishamn is bij uitstek geschikt om te fietsen. Het tochtje van 20 km gaat door het glooiende landschap met uitgestrekte akkervelden en door bossen. We komen in gehuchten, onder andere in 'of all places' Gladsax. Alles straalt rust uit.

Je zult er maar wonen!Dorpje Gladsax op 10 km van SimrishamnFietstocht door de velden rond Simrishamn

Terug in Simrishamn doen we inkopen voor de avondmaaltijd: pepersteak, champignons, sla en krieltjes. Met de aparte afdeling in de supermarkt voor ketchup zou Wouter aan zijn trekken komen!

Walhalla voor Wouter?

Ja, en dan vraagt de reactie van Kees en Marijke gisteren natuurlijk ook nog om een antwoord van mij. Ik vrees dat ik mijn broer en schoonzus teleur moet stellen. Het is wel een handicap dat ik bij het oplossen van de rekensom van masthoogte en bootlengte geen sigaar kan opsteken!!! De masthoogte wordt naar mijn beste weten vooral bepaald door het gewenste te voeren zeiloppervlak. Maar er is zeker ook een relatie met de lengte van de boot. Op Wikipedia vond ik dat een Lemsteraak oorspronkelijk een masthoogte gelijk aan de bootlengte, nu een masthoogte van 1,5 maal de bootlengte heeft. Voor de Animato geldt dat ook om en nabij. De mast van de Animato is overigens relatief hoog in vergelijking met andere zeilschepen van gelijke lengte. Dit betekent dat de twee exact dezelfde verhoudingen, die jullie gevonden hebben naar mijn mening toeval zijn. Hoe zijn jullie daar trouwens zo opgekomen? Dan nog de sigaren. Ja, ik ben er nog aan verslaafd. Is dat erg? Ik vind het vooral vervelend voor mijn omgeving. Dat is de belangrijkste reden om er vanaf te willen komen. Je gezondheidsargument spreekt me minder aan. Ik vind dat de gezondheidszorg veel te veel gericht is op levensverlenging. Volgens mij heb jij, Kees, me zelf wel eens verteld dat het gemiddeld € 500.000,-- kost om een 83 jarige 84 te kunnen laten worden. Ik heb te veel schrijnende toestanden in verpleeghuizen gezien om daar zelf in opgenomen te willen worden. Let wel, ik ben niet uit op korter leven, maar de kwaliteit van leven vind ik belangrijker dan oud worden. Overigens, als we toch met sommetjes bezig zijn, ik heb moeite met jouw benadering van een zeven jaar langere levensduurverwachting als ik niet zou roken. Ik weet het, je spreekt over een gemiddelde. Maar in mijn  geval zou ik, als ik nu stop, pak 'm beet de helft van mijn leven roken (van mijn 20ste tot mijn 60ste), aannemende dat ik de gemiddelde leeftijd van 80 bereik als ik niet zou hebben gerookt. Voor mij scheelt het dan 'maar' 3,5 jaar. Bovendien is de kans dat ik 80 word, omdat ik al bijna 60 ben, veel groter dan van iemand die net het levenslicht ziet (daarbij niet in aanmerking nemende dat de levensduurverwachting van nieuw geborenen nog sterk toeneemt). Een argument dat vaak gebruikt wordt is dat ik, als ik ziek word, gebruik maak van dure gezondheidsvoorzieningen. De vraag, die hier achter steekt, is: Wat mag je van iemand verwachten dat hij doet om te voorkomen dat hij gebruik moet maken van de gezondheidsvoorzieningen? Niet roken, maar wel naar de McDonald's? Hoever mag je gaan in het voorschrijven van hoe we moeten leven? Krijg ik bonuspunten als ik iedere dag sport? Krijgt mijn baas maluspunten als hij mij het leven zuur maakt? Dan zijn we weer bij de discussie over De Cirkel.

1. Yvonne:
    13 juli 2014
    Ik wil niet echt in een familie discussie treden, Tom. Jouw omgeving zou een goede aanleiding kunnen zijn om nu te stoppen met het roken van sigaren. Maar mag iedereen niet minstens één slechte gewoonte hebben?
  2. Marijke en Kees Boot:
    15 juli 2014
    Hallo Tom,
    Je vraagt hoe ik ertoe kwam om na te denken over de verhouding tussen de hoogte van de mast en de lengte van de boot. Toevallig las ik een artikel over Fibonacci getallen – een oplopende getallenreeks, te beginnen met tweemaal het cijfer 1, waarin ieder getal de som is van de voorgaande twee getallen: 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144, 233, et cetera. Deze getallen hebben een aantal bijzondere eigenschappen. Eén daarvan is dat in deze reeks (vanaf het getal 8) de verhouding tussen een getal en zijn voorganger de waarde benadert die het ‘gulden getal’ wordt genoemd: 1,61803398…. Volgens het artikel komt deze verhouding veel voor in de natuur en wordt deze toegepast in de architectuur (o.a. van Le Corbusier): de gulden snede. Toen ik dit las dacht ik aan de masthoogte en bootlengte van de Animato waarover jij ons hebt geschreven. Tot mijn verrassing merkte ik dat de verhouding tussen deze twee afmetingen gelijk is aan het gulden getal (1,61) en dat deze verhouding ook bestaat tussen de som van masthoogte en bootlengte enerzijds en masthoogte anderzijds. Maar ik ben het met je eens dat deze overeenkomst met de magische eigenschappen van de getallen van Fibonacci waarschijnlijk toevallig is. Of het moet zijn dat de ontwerper van dit zeiljacht, evenals Le Corbusier, gecharmeerd is van de gulden snede. In ieder geval krijgt de Animato er een verguld randje door!
  3. Marijke en Kees Boot:
    15 juli 2014
    Wat betreft het roken, Tom, schrijf jij dat je het niet helemaal eens bent met ons antwoord op jouw vraag ‘Afkicken?’ Het gaat jou meer om kwaliteit dan om kwantiteit van leven. Maar het mooie van stoppen met roken is dat het niet alleen de kwantiteit maar ook de kwaliteit van leven verbetert. Buiten een verhoogd risico op een voortijdige dood veroorzaakt roken namelijk ook een verhoogd risico op allerlei kwalen die de kwaliteit van leven ernstig verminderen – kwalen die niet, of niet direct, dodelijk hoeven te zijn, zoals hart- en vaatziekten, kanker en, niet te vergeten, beroerte en dementie. De twee laatsten zijn sterk vertegenwoordigd in de verpleeghuizen waar jij terecht afschuw van hebt.
    De reden om te stoppen met roken hoeft niet gezocht te worden in de veronderstelde extra kosten van de gezondheidszorg als gevolg van roken. Nederlandse onderzoekers hebben aangetoond dat, paradoxaal genoeg, rokers, door hun kortere leven, de samenleving uiteindelijk minder kosten dan niet-rokers (zie het interessante artikel ‘The Health Care Costs of Smoking’ in de New England Journal of Medicine, 1997, 337:1052-57; te downloaden via internet).
    Een goede reden om te stoppen ligt eenvoudig in het feit dat hiermee onnodige schade aan de gezondheid (en dus verminderde kwaliteit van leven) kan worden voorkomen. Het antwoord op je vraag ‘Afkicken?’ blijft daarom wat ons betreft nog steeds: ja, natuurlijk!