Hachelijk voor de wind

10 juli 2014 - Simrishamn, Zweden

Ook al is de voorspelling voor de Hanöer Bocht tot 30 kn, we besluiten toch naar een volgende bestemming te gaan. Ahus ligt slechts op een afstand van 17 nM. De wind komt nu al een week uit O/NO. Voor ons is dat bijzonder gunstig. Er is geen wolkje te bekennen. Als we om 08.45 u uitvaren is de wind ook nog rustig: 10 tot 13 kn. We kiezen een ruime koers om geen last te hebben van een klapperende keerfok. Het gaat zo lekker, dat we besluiten om door te varen naar Simrishamn. Daarvoor moeten we nog 20 nM extra varen. Rond 12.00 u begint de wind flink toe te nemen. Er zijn nu vlagen van 23 kn. Marie-Claire leest in drie havengidsen dat bij Oosterstorm de haven van Simrishamn niet kan worden aangelopen vanwege grondzeeën bij de pieren, die voor gevaarlijke stromingen zorgen. Weliswaar is het geen echte storm, maar windkracht 6 Bft is geen pretje. We twijfelen wat te doen. Om 14.15 u zijn we vlakbij Simrishamn. We zien een ander zeiljacht de zeilen strijken. Deze loopt naar binnen. We wagen het er ook op. Het is spannend, maar het gaat goed. Na ons komen nog verschillende andere jachten, die we al eerder waren tegengekomen: de Nederlanders op Utklippan, de Belgen op Öland. Ook zij vonden het een hachelijke situatie. De haven van Simrishamn is modern, ruim van opzet en heeft goede faciliteiten. Eindelijk weer gelegenheid om inkopen te doen. Als avondmaal maken we een zomerse salade met kipfilet, krieltjes, feta, olijven en artisjokkenharten. Ja, en nu ben ik door mijn sigaren heen. De volgende bestelling komt pas maandag met Gijs en Astrid. Afkicken?

Jachthaven Simrishamn

1. Marijke en Kees Boot:
    11 juli 2014
    Hallo Tom en Marie-Claire,
    Dit is een goed moment, Tom, om het roken helemaal vaarwel te zeggen. Een gezonder neveneffect van de zeereis met de Animato is niet te bedenken! Een niet-roker leeft gemiddeld negen jaar langer (en met minder kwalen) dan een roker. Tip aan Gijs en Astrid: gewoon geen sigaren meenemen! Maar ik kan me ook voorstellen dat jullie niet het risico willen nemen dat Tom uit zijn humeur raakt, nu jullie de komende tijd samen met hem door zullen brengen.

De laatste foto (van de zeiljachten met hun hoog-oprijzende masten) herinnert mij eraan dat ik onder de indruk was toen Tom schreef dat de mast van de Animato maar liefst ruim 20 meter hoog is, terwijl de voor-achterwaartse lengte van de boot 'slechts' 12-13 meter is. Ik neem aan dat de optimale hoogte van de mast o.a. bepaald wordt door de lengte van de boot. Interessant is de verhouding tussen de nauwkeurige hoogte van de mast (H = 20,1m) en de nauwkeurige voor-achterwaartse lengte van de Animato (L= 12,45m). Vergelijk die verhouding met de verhouding tussen de som van de hoogte van de mast + de voor-achterwaartse lengte (H + L) en de hoogte van de mast (H). Reken maar uit (t/m 1 cijfer achter de komma nauwkeurig) wat de uitkomst van H/L is, en vergelijk deze met de uitkomst van (H + L)/H.  Dan zal iets bijzonders opvallen. Mijn vraag aan jullie is of deze opvallende uitkomsten toeval zijn of een onderliggende verklaring hebben. Tom, misschien kan concentratie op deze vraag meehelpen je verlangen naar sigaren uit je hoofd te zetten.
    Kees