Hoppen naar Öland

3 juli 2014 - Mörbylånga, Zweden

Na een tankbeurt verlaten we om 08.00 u Kalmar. Voor vanmiddag is er 30 kn wind voorspeld. We steken alleen over, weer naar Öland. De afstand naar  Mörbylånga is slechts 10 nM. We zetten de zeilen er niet voor op. Al om 09.30 u zijn we op de plaats van bestemming. De bemanning van een aantal in de haven liggende schepen moet zelfs nog wakker worden. We komen aan een hekboei naast gezellige Belgen te liggen. Onze zuiderburen zie je niet vaak op het water. Op zich is het helemaal geen verkeerd weer, maar de wind zwelt al wel aan. We twijfelen of we fietsen zullen huren. Die twijfel keert zich naar 'niet doen' als er ook nog een spat regen valt. We lopen naar het dorp. Een voor ons beproefde methode om de omgeving te verkennen is een bus nemen. We hebben geluk als juist een bus op vertrekken staat naar het uiterste zuiden van Öland. Het is een leuk tochtje met aan de ene kant de kust en aan de andere kant het steppe-achtig landschap. Op de zuidpunt rijdt de bus door een natuurreservaat.

Zuidpunt Öland

We blijven bij het eindpunt gewoon zitten. Na twee uur zijn we weer in Mörbylånga. Een mooie excursie met het openbaar vervoer! Op het menu staat rosbief, rijst, tika masala, prei met kaas. Lezen in Tommy Wieringa's 'Dit zijn de namen'. Wat een naargeestig boek! Marie-Claire is op mijn aanraden begonnen aan 'De waarheid over de zaak Harry Quebert'. Dat is heel wat betere kost.