Gekkenhuis bij de sluis

22 juli 2014 - Rendsburg, Duitsland

Om 08.30 u bel ik met Marie-Claire. Ik leg haar de verschillende opties voor. Ze vindt het raadzaam om van de NO wind in de Duitse bocht gebruik te maken. Ze komt woensdagavond naar Cuxhaven. Dit betekent dat ik alleen het Noord-Oostzeekanaal moet bevaren. Ik zou dat in een dag kunnen doen, maar alleen en zonder stuurautomaat is die tocht van minimaal 13 uur wel erg lang. Ik besluit hals over kop weg te gaan en vandaag naar Rendsburg te gaan. Dan heb ik in ieder geval al 1/3 van het Noord-Oostzeekanaal gehad. Om 09.15 u vaar ik uit. Om 10.15 u ben ik bij de toegang van de sluis van het Noord-Oostzeekanaal in Holtenau. Ik zie al direct dat er veel zeeschepen voor anker liggen te wachten. Ik tel er een stuk of 10. Ook cirkelen er diverse zeiljachten en motorboten. Via de marifoon hoor ik dat de jachtsluizen in onderhoud zijn en dat van de twee grote sluizen voor de zeeschepen er slechts één in bedrijf is. Dat betekent dat drie van de vier sluizen niet werken. Ik draai rondjes, want aanleggen is moeilijk in mijn eentje. De wind is toch 15, soms 17 kn. Om 11.00 u gaat de toegang tot de sluis open. Er gaan drie zeeschepen in. De sluiswachter meldt via de marifoon dat er verder geen schepen bij kunnen. Weer een uur rondjes draaien. Om 12.00 u is de volgende lichting. Er gaat als eerste een joekel van een zeeschip in. Sleepboten moeten helpen bij het manoeuvreren. Dat duurt een half uur. Vervolgens gaan er nog twee kustvaarders in. Ik houd mijn hart vast. Nog een uur wachten? Dan komt het bericht dat de recreatieschepen de 'gaten' in de sluiskolk mogen opvullen. Uit alle hoeken en gaten komen ze te voorschijn. Ik tel er 35. Niemand wacht op zijn beurt. Chaos. Het probleem is dat eerst kleine bootjes naar voren dringen. Die nemen de plaatsen in waar beter grotere schepen kunnen liggen. Ik blijf rustig en zoek een plekje. Ik kies om naast een motorkruiser te gaan liggen. Ik vraag natuurlijk om de lijnen aan te nemen. Maar de oudere man en vrouw hebben tot overmaat van ramp moeite om hun schip langs de kolkrand vast te maken. Hadden ze beter niet voor kunnen dringen..... Uiteindelijk lukt het. Wel spannend. Om 13.15 u vaar ik de sluis uit. Tuffen naar Rendsburg. Onderweg is het een drukte van belang. Zeeschepen uit tegenovergestelde richting, die op elkaar moeten wachten om te kunnen passeren op daartoe bestemde plekken. Ik maak vaart door de fok op te zetten. Om 16.15 u ben ik in Rendsburg. Bij het aanleggen krijg ik de gevraagde hulp.  Hè, hè. Ben wel trots dat het goed is gegaan. Voor Marie-Claire op internet treintijden gezocht naar Cuxhaven. Kan ze vanavond snel boeken. Het eten bestaat uit restjes die nog in de koelkast voorradig zijn. De haven loopt helemaal vol, onder andere met 20 Nederlandse schepen van Ocean People, die net aan een trip naar de Baltic begonnen zijn. Ik houd de avond voor mezelf.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Kees Ruijgrok:
    23 juli 2014
    Knappe prestatie. Je had best een handje extra kunnen gebruiken, lijkt mij. Stuur je zo per mail een printscreen van MarineTraffic met daarop de rondjes voor de sluis in Holtenau. Succes met de Duitse Bocht