Nog een dag in mijn eentje

23 juli 2014 - Cuxhaven, Duitsland

Al om 05.00 u op. Even internetten. Om 05.45 u maak ik los. De haven is nog in complete rust. Terug naar het Noord-Oostzeekanaal.  Nog 38 nM motoren tot de sluis van Brunsbüttel.  Het valt me niet moeilijk om de 6 uur achtereen achter het roer te staan. Alleen geen rekening gehouden met toiletteren... Eén van de twee jachtensluizen van Brunsbüttel functioneert. Beter dan in Holtenau dus. Da's mooi. Ik hoef maar een kwartier te wachten. Ik verlies één van de fenders in het water, maar weet hem wonderwel met een pikhaak op te vissen. We gaan slechts met drie jachten en een sleepboot de sluis in. Het gaat zonder problemen. De bemanning van een Nederlands jacht neemt mijn lijnen aan. Om 12.10 u kom ik de sluis uit. Ik zie 23 kn op de windmeter! Dat blijkt gelukkig tijdelijk.  Wel staat er nog een tegenstroom van 2,2 kn op de Elbe. Ik zet de fok op. Geleidelijk krijg ik de stroom mee. Het laatste stuk van de 17 nM tussen Brunsbüttel en Cuxhaven vaar ik 9 kn! Om 15.15 u kan ik in Cuxhaven aanleggen. Ik krijg weer hulp.  Mooi die zeilerswereld. Complimenten ontvang ik van Finnen die me de afgelopen twee dagen in mijn eentje hebben zien opereren. Ik vertel over mijn 3,5 maand durende trip. Zij vertellen dat ze onderweg zijn naar Gran Canaria. Ze blijven een jaar weg. Je hebt altijd baas boven baas. Lekker uitblazen op het haventerras. Boodschappen doen. Kant en klaar maaltijd in de magnetron. Om 23.30 haal ik Marie-Claire op van het station. Ze blijft tot maandag aan boord. Precies 00.00 feliciteren we per sms Marieke met haar 65ste verjaardag. Ze antwoordt dat we de eersten zijn.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade