Soepel door de Duitse bocht

24 juli 2014 - Norderney, Duitsland

Het tij geeft als gunstigste vertrektijd 13.00 u. We besluiten echter al om 11.00 u te gaan, ook al hebben we dan op de Elbe nog een flinke stroom tegen. Het is fantastisch weer. We kunnen profiteren  van de voor ons prima wind uit NO van 10 - 12 kn. We hijsen de zeilen,  maar zetten de motor bij. Zo zorgen we dat we in ieder geval, ondanks de stroom tegen, een 'speed over ground' van 5 kn houden. Dat lukt gemakkelijk. Vanaf 12.30 u hebben we de stroom mee. We zetten om 13.15 u de motor uit. Heerlijk zeilen. Het verbaast ons dat er helemaal geen zeilschepen dezelfde richting  uitgaan. Wel zien we veel zeeschepen. De traffic lanes passeren we moeiteloos. De AIS blijkt weer een prima hulpmiddel te zijn. In één rechte streep zeilen we naar de boei Dovetief, die de toegangsgeul van Norderney markeert. Die bereiken we om 20.30 u. Onderweg hebben we met de rustige zee gemakkelijk kunnen koken: cordon bleu, couscous, salade.

Het laatste stuk doen we op de motor. De toegangsgeul vergt het nodige zoekwerk om de boeien te vinden en voorzichtig manoeuvreren. Bij zonsondergang varen we langs de boulevard. Talloze flitsende camera's van mensen die op de boulevard de ondergaande zon fotograferen, met de Animato op de voorgrond! We leggen aan naast een ander jacht om 22.00 u, want boxen zijn er niet meer vrij. De 66 nM hebben we in 11 uur afgelegd. Een mooie gemiddelde snelheid!

1. Hetty:
    26 juli 2014
    Vergeten jullie niet te fotograferen ? Dat het je alleen niet ook nog lukt naast het zeilen, Tom, is logisch maar nu gaat Duitsland helemaal ontbreken! Fijne dagen
  2. Christiane:
    27 juli 2014
    Dat heb je geweldig gedaan, Tom, zo 3 dagen op je uppie! Vooral bij die lastige sluis in Holtenau! Fijn dat Marie-Claire nog een lang weekend mee kan zeilen.
    Ook van mij felicitaties aan Marieke!