De Elbe op

19 april 2014 - Brunsbüttel, Duitsland

We laten Helgoland achter onsDe (niet zo aardige) Duitsers naast ons met hun Bavaria 46, Blue Magic genaamd, hadden gisteren aangegeven om 08.00 u te willen vertrekken. Opgestaan om 06.45 u. Wio en ik gaan naar het stadje om brood te halen. Ik blijf halverwege bij het Strandhotel achter om te internetten voor de weersvoorspelling. Dit is waar het leven nu om draait: eten en weer. Hoe simpel kan het zijn! De Duitsers commanderen om 08.20 u dat ze willen vertrekken. Plaats maken dus. We blijven nog even in de havenkom dobberen om alles zeeklaar te maken. We vertrekken om 09.00 u met OZO wind, 15 knopen. De ton Elbe1, de monding van de Elbe,  kunnen we precies scherp bezeilen. Prachtig weer. Achter ons nog mooi zicht op Helgoland. Als we de Elbe op zeilen draait de wind naar NO. Geluk! De Elbe kunnen we zo ook bezeilen. Met de stroom mee halen we 8 à 9 knopen. Om 14.45 u zijn we bij Cuxhaven. De wind valt weg, daarom op de motor door naar Brunsbüttel. Precies op tijd roep ik de sluis op om nog met een schutting mee te kunnen gaan. In de sluiskolk ligt de Blue Magic te wachten..... De sluisdeuren sluiten direct nadat we binnen zijn. Om 17.15 u leggen we aan in het uniek gelegen haventje naast de sluis. Uitzicht op de schuttende zeeschepen. We eten in het daar ook gelegen restaurant Torhaus. We kijken onze ogen uit. Vandaag 46 Nm afgelegd.