Doorpakken

30 juli 2014 - Den Haag, Nederland

Het is een heerlijke nacht. Bij het ochtendgloren om 04.30 u verschijnt Ger aan dek. Echt kunnen slapen heeft hij niet. Liggend in de voorpunt werd hij heen en weer geslingerd. Wat hem in 16 jaar niet is overkomen gebeurt nu. Hij moet zich naar het toilet haasten..... Gelukkig voelt hij zich daarna direct veel beter. Rond 06.30 u zitten we boven het gat tussen Vlieland en Texel. De wind is een stuk minder (rond de 9 kn). Bovendien krijgen we de stroom tegen. We zetten de motor aan. Ik probeer een uiltje te knappen. Ook al is slapen er niet bij, ik lig lekker. Om 09.45 u sta ik op. We zijn dan tussen Texel en Den Helder. We besluiten om vandaag zoveel mogelijk van de nog NW/W te profiteren. Dat betekent doorvaren naar Scheveningen. We amuseren ons wel in de zon. Ik leg een lijst 'to do' aan voor wat er (de komende winter) allemaal aan de Animato moet gebeuren. Dat blijkt heel wat te zijn. De adviezen van Ger zijn voor mij zeer handig. De jachthaven van Scheveningen bereiken we om 18.30 u (in de 28 uur hebben we 180 nM afgelegd). Het is een drukte van belang. Wat ik al vaker heb meegemaakt gebeurt nu ook, de havenkom wordt helemaal dichtgemetseld met jachten.

Hutje mutje in Scheveningen

We eten in het havenrestaurant Rootz. Maar eerst een paar biertjes! De mosselen zijn slecht klaar gemaakt. Ook als ze terug naar de keuken zijn geweest houdt het niet over. We beklagen ons, maar laten het erbij. De mosselen worden niet in rekening gebracht. Dat merk ik pas later. Het was me bij de rekening van het bier niet opgevallen. Van der Valk zei al: "Ze eten me arm, maar drinken me rijk." Om 23.00 u gaan we naar onze kooien. Nu vallen we als een blok in slaap.