Phileas Fogg

31 juli 2014 - Stad aan 't Haringvliet, Nederland

Hij ging in 80 dagen de wereld rond. Ik heb over mijn rondje Oostzee 112 dagen gedaan. Precies op de geplande datum bereik ik weer de thuishaven Stad aan 't Haringvliet.

In Scheveningen hebben Ger en ik nog de fok proberen te repareren met zeiltape. Bij het eerste zuchtje wind op zee blijkt de moeite tevergeefs. We wachten tot 11.00 u om de stroom richting Stellendam mee te hebben. De wind is nu ZW, zodat we moeten kruisen. De fok draaien we een klein stukje (tot de scheur) open om wat hoger aan de wind te kunnen komen. We maken een grote slag westwaarts. De officiële oversteek van de Maasmond laten we voor wat die is. De verkeerscentrale vraagt via de marifoon wat we van plan zijn, want wat we doen is ongebruikelijk. We krijgen alle medewerking. Het is opletten op de in- en uitgaande scheepvaart naar/van de Nieuwe Waterweg. Nu we verder op zee zijn blijkt de oversteek zelfs overzichtelijker te zijn dan dichtbij de Maasmond. Over de hulp die AIS in dit soort situaties biedt zullen Ger en ik het wel nooit eens worden. Voor Ger blijft het een speeltje, voor mij is het een nuttig apparaat. We hoeven ons in ieder geval geen moment te vervelen. Al met al wordt het nog een flinke zeiltocht. Het Slijkgat bereiken we om 17.30 u. Dan zetten we de motor aan. Ik communiceer met Marie-Claire en Kees Ruijgrok over de verwachte aankomsttijd in Stad aan 't Haringvliet. Kees komt ons ook verwelkomen, want a.s. zondag wanneer ik met de bemanning de behouden thuiskomst zal vieren, zal hij er niet bij zijn. Hij wordt dan 65 jaar! De sluis van Stellendam zijn we om 19.00 u door.

Ger in de sluis van Stellendam

Nog ruim een uur tuffen over het Haringvliet. Om 20.20 u ligt de Animato in zijn box in de thuishaven (49 nM). Met Marie-Claire en Kees drinken we op de goede afloop. Ondertussen maakt Ger de aandrijfmotor van de stuurautomaat (die me al aan het begin van de reis in de steek liet) los. Dat klusje is meer werk dan gedacht. Het is 22.30 u als we huiswaarts gaan. Na 112 dagen wacht het eigen nest. Zondag de afronding van de reis met de bemanning.

Kees Ruijgrok fotografeert de thuiskomstGer haalt de motor voor de aandrijving van de stuurautomaat uit de bakskist