Naar Denemarken

22 april 2014 - Augustenborg, Denemarken

Er vallen wat druppels. Eerst naar de bakker voor verse broodjes en naar de supermarkt voor de avondmaaltijd. Als we om 11.00 u vertrekken klaart het al op. De wind ONO, nog zwak. Wel goed om scherp richting Denemarken te kunnen varen. Harm is geen zeiler, maar hij gaat achter het roer staan als doet hij dat dagelijks.  De wind trekt aan Tot 3 à 4 Bft, dus de snelheid neemt al snel toe tot 7 kn. Alweer fantastisch zeilweer. Natuurlijk het ritueel van het hijsen van de Deense gastenverblijf.  Zie video. Bij Sönderborg komen we tot de ontdekking dat we niet goed hebben opgelet. Er blijken twee bruggen te zijn. De eerste, de Christian X-klapbrug staat vreemd genoeg niet op de kaart, maar wel in de documentatie. Wellicht staat deze niet op de kaart omdat hij 24 uur bediend wordt. Als we de brug naderen zien we dat op de display 14.30 u staat. We denken nog: apart dat er klok op de brug is. Maar voordat we het goed en wel beseffen gaat de brug voor ons open. De klok springt op 16.00 u, de volgende opening van de brug.  Dat is dus nog eens geluk hebben. De tweede brug is geen probleem. Het is een brug met 33 meter doorvaarthoogte. Daar kunnen we met onze 20,5 meter dus gemakkelijk onderdoor. Vervolgens gaat het tussen Jutland en het eiland Als door het lieflijke landschap over de Alssund.  Schitterend! We draaien de Augustenborgfjord in. Alles bezeilbaar. Om 16.45 u leggen we in de jachthaven van Augustenborg aan. Wat een rust! Hoewel, de havenmeester is een ADHD'er,  niet onaardig overigens. We lopen even het stadje in. Geen klap te beleven, maar dat is dan ook de charme. We maken sla, Marokkaanse gehaktballetjes (die Wio en Siebe nog hebben achtergelaten) en rijst.

1. Kees Breda:
    23 april 2014
    Mooie route langs Denemarken volgen jullie! Voor de techneuten onder ons: http://www.marinetraffic.com/nl/ais/details/ships/244210511
    AIS kan net als een mobieltje tijdelijk geen dekking hebben. Antenne even omhoog houden Tom;-)