Nog een dag Tallinn

13 juni 2014 - Tallinn, Estland

Het harde regenen is gestopt, maar het is nog wel druilerig weer. We varen van de jachthaven Pirita naar de Marina bij de oude stad. Daar kunnen we vanavond dus gratis liggen. Het is weer bingo met de ferries en cruiseschepen. We zien 4 ferries en 3 cruiseschepen (waaronder de Prinsendam) aan de kade. En dan te bedenken dat we in Rotterdam blij zijn als er 25 cruiseschepen per jaar aanleggen. Het zijn ook verschillende doelgroepen waar het om gaat. De ferries brengen koopjesjagers (hoewel ik me afvraag hoe lang Estland daar nog aantrekkelijk voor zal blijven). De cruiseschepen meren, neem ik aan, vooral af om een bezoek aan de oude stad mogelijk te maken. Ook wij duiken weer de oude stad in. Behalve wandelen (en koffie drinken) leggen we nu ook diverse bezoeken af, de Kerk van de Heilige Geest (kijk eens hoe vroom Hetty en Kees erbij zitten) en een van de oudste nog in gebruik zijnde apotheken in Europa.

Kerk van de Heilige Geest

Jim en Kathy hebben ons gisteren een restaurant aangeraden waarvan ze zeiden dat ze in jaren nergens anders zo lekker hadden gegeten. Rataskaevu 16. We lopen er om 14.00 u langs om voor vanavond te reserveren. Dat is helaas niet mogelijk. We besluiten direct te blijven en vroeg te dineren. Dat had ik niet willen missen. Inderdaad voortreffelijk. Hetty heeft eland, Kees en ik lamsbout. Ook het toetje is niet te versmaden: broodpudding. Ondanks het tafelen weten we het nog op te brengen een kerk te bezoeken: de St. Nicolaas. Het is feitelijk een museum. Prachtig ingericht. Naast het altaar is de Dance Macabre van Bernt Notke het pronkstuk (15e eeuw). Ook nog het monument van de ramp met de Estonia in 1994 bekeken. Het heet 'broken line'. Indrukwekkend mooi.

Dance Macabre van Bernt NotkeMonument ramp Estonia: 'broken line'

Terug aan boord hebben we na het 'middagdiner' genoeg aan een broodje als avondmaaltijd. Ik ga daarna de was doen. Er blijken meer gegadigden voor de twee wasmachines en één droger. Op mijn beurt wachten dus. Dat leidt weer tot 'uitwisselingsgesprekken' met andere schippers. Bij het drogen van de was zit ik op een gegeven moment op één tablet mijn eigen blog te maken, op een andere tablet volg ik op een liveblog Spanje - Nederland (ongelooflijk) en op mijn pda whatsapp ik met Marie-Claire. Hoezo kunnen mannen niet multitasken?

1. Marie-Claire:
    14 juni 2014
    Met Hetty en Kees, een voorraad etenswaren, een schone was en mooi weer op komst kunnen jullie gaan zeilen. Ik ben benieuwd naar de Estse wateren en havens, ik zie uit naar de blog en whats-app-jes.