44 meter boven de zeespiegel

4 mei 2014 - Vänersborg, Zweden

Het oude sluizencomplex van TrollhättanHet nieuwe sluizencomplex van Trollhättan

Wakker worden op het water midden in de bossen. Magnifiek! We maken een wandeling door het park dat rond het oude en nieuwe sluizencomplex Trollhättan is aangelegd. We brengen een bezoekje aan de sluiswachter om onze komst aan te kondigen. We zijn het enige schip dat er gebruik van maakt. Om 11.30 u kunnen we naar binnen. We kijken tegen de imposante drietrapssluis aan. Gelukkig loopt het gesmeerd, dankzij de methode van bij een ladder in de kolk aanleggen, die we ons gisteren hebben eigen gemaakt. We hebben veel bekijks van wandelaars. Dat doen die Hollanders toch maar even!

Zo werkt dat in de sluis

Na de drietrapssluis nog een sluis. Door het stadje Trollhättan met twee bruggen. De ligplaats, die we in gedachten hadden blijkt in onderhoud. We varen door. Bij een splitsing van de vaarweg kiezen we de verkeerde richting.  We komen bij een spuisluis met waterkrachtcentrale. We zoeken de schutsluis, maar vinden die niet. In de documentatie leest Marie-Claire dat de waterkrachtcentrale op donderdagen en zondagen om 15.00 u de deuren opent waardoor een waterval ontstaat. Leuk voor de toeristen, maar niet voor ons. Het is 14.45 u. Wegwezen dus! Terug naar de splitsing. In de goede richting komen we direct bij de laatste sluis om het Vännernmeer te kunnen bereiken. We zijn nu vanaf de zeespiegel 44 meter omhoog gegaan. We leggen om 16.30 u aan in de zuidelijke jachthaven van Vänersborg. Een onbeduidend stadje, maar heeft wel alle voorzieningen. Ook hier is de jachthaven weer vrijwel leeg. Van het in de nabijheid van de jachthaven gelegen restaurant maken we dankbaar gebruik. Kort tochtje van 15 nM vandaag.