19 sluizen op één dag

9 mei 2014 - Töreboda, Zweden

Het was een bijzonder tafereel.  Van 07.30 tot 08.15 u oefenden Marie-Claire en ik met de lange lijnen om aan te leggen in de sluizen. De knoop, die we voor het aanleggen aan de ringen in gedachten hadden, wil maar niet vlot lukken. Eigenlijk had daar een video van moeten zijn. Om 08.30 u zijn we in het kantoor van de sluiswachter. We krijgen uitleg van twee sympathieke medewerkers. Het gaat allemaal anders dan we hadden gedacht. We leren een paar trucs, die het aanmerkelijk simpeler maken om de sluizen 'te nemen'. We worden gerustgesteld. Marie-Claire heeft voor niks slecht geslapen. We krijgen een nummer op een plakaat om identificeerbaar te zijn. Die moeten we voor op de preekstoel aanbrengen. Ik laat het hops in het water verdwijnen. Het konvooi bestaat uit twee motorjachten en wij. De twee medewerkers zullen ons de gehele dag vergezellen. Zij rijden met hun auto's van sluis naar sluis om die te bedienen. We kunnen niet met z'n drieën tegelijk geschut worden. De motorjachten horen bij elkaar, dus die gaan samen. Bij het schutten hebben wij de sluizen voor ons alleen. Vandaag passeren we 19 (!) sluizen. Het gaat gesmeerd. Zie video's. Een unieke ervaring. We genieten ook van de werkelijk schitterende omgeving. Wij nemen een lunchpauze van een uur. De twee motorjachten gaan door. Één van de twee medewerkers blijft bij ons. In de middag halen we de twee motorjachten weer in. Zo vlot doen we het. Het weer valt mee. Slechts een paar druppeltjes. Zo waar breekt de zon nog even door. Om 15.30 u leggen we aan in Töreboda, onze overnachtingsplek.  Het stadje heeft kraak noch smaak, maar we kunnen in ieder geval boodschappen doen. Voor het avondmaal gegrilde kip gekocht. Op zoek gegaan naar wifi. Dat is zo eenvoudig nog niet. Met de telefoon in de hand speuren naar openbaar Internet. Uiteindelijk vind ik een plek voor een krantenkiosk. Eindelijk gelegenheid om mijn blog bij te werken en de nodige mails af te handelen. Ik lees dat Rotterdam een coalitieakkoord heeft. Raar om daar nu zo op afstand van te staan. Het voelt ook werkelijk ver weg.

Sluis NorrkvarnSluis Hajstorp Low

1. Marijke en Kees Boot:
    10 mei 2014
    Hallo Marie-Claire en Tom,
    We blijven jullie belevenissen met veel belangstelling volgen. Het moet een geweldige ervaring zijn om te varen temidden van de prachtige natuur, die jullie beschrijven en die jullie op de foto’s en video’s laten zien. Het lijkt ons heel bijzonder om de stilte en verlatenheid te ondergaan van het Zweedse landschap, ver van de drukte en het 'lawaai van de menigte', en om perioden van internet-loosheid mee te maken. Kunnen jullie de kou goed doorstaan?
    De reisverhalen blijven leerzaam voor ons. We hadden nog nooit gehoord van het uitgestrekte Värnernmeer en het 200km lange Götakanaal. We hebben moeten opzoeken wat 'scheren' en 'moorings' zijn. We weten nu ook dat de term 'knopen' niet alleen voor vaarsnelheid maar ook voor windsnelheid wordt gebruikt; en dat de vaarsnelheid anders kan zijn dan de ‘grondsnelheid’, etcetera.
    Onvoorstelbaar hoeveel sluizen jullie moeten passeren. Wel een andere manier van varen dan zeilen op zee! We wensen jullie veel succes met het passeren van alle sluizen die nog zullen volgen en met de nieuwe uitdagingen van jullie tocht!