Voorbereiding

10 april 2014 - Stad aan 't Haringvliet, Nederland

Antifoulen met Harm

Het is al ruim een week prachtig weer. Dit maakt de voorbereiding van de zeiltocht tot een feest. Na een zachte winter werd de Animato op 24 maart weer te water gelaten. Het aanbrengen van de antifouling en het in de wax zetten was, met hulp van Harm, in het ook al schitterende weekend van 8/9 maart gebeurd. Vorstschade kon er niet zijn. De motor sloeg in één keer aan. De auto een paar keer vol moeten laden om alle spullen uit onze berging weer aan boord te krijgen. Met Harm op 25 maart een 'maiden trip' naar Den Bommel gemaakt, nadat we fok en grootzeil hadden opgetuigd. Harm zeilt mee van Denemarken naar Zweden.

In de VS heb ik een Automatic Identification System (AIS) Transponder van Vesper Marine aangeschaft. Werd binnen 48 uur afgeleverd (Boston - Philadelphia - Keulen - Rotterdam). De wondere wereld van de logistiek! Ik dacht goedkoop uit te zijn, maar de invoerrechten en omzetbelasting gooiden roet in het eten. Uiteindelijk toch een voordeel van € 29,--..... Voor klussen heb ik twee linker handen. De diensten van havenman Peter op 29 maart gebruikt voor de installatie. Dat ging relatief eenvoudig. Het apparaat werkt! Maar nu nog voor elkaar krijgen dat de schepen op de Navionics kaart op mijn iPad worden geprojecteerd. Daarvoor blijkt een app nodig te zijn van iNavx. Vanuit deze app weer een Navionics kaart aanschaffen. Die kaart heb ik nu dus in tweevoud. Dat had ik eerder moeten weten. Maar ook nu lukt het nog niet de schepen op de kaart zichtbaar te maken. Wat zoekwerk op Internet levert de oplossing. Ik moet de hostnaam en poort van de AIS invoeren. Aan Peter ook nog gevraagd een lekkende kraan te repareren. Een hoop gedoe waar hij uren zoet mee is. Het resultaat blijft helaas uit. Kostbaar grapje. Er zit niets ander op dan een nieuwe kraan te gaan kopen.

Op 30 maart zijn Marie-Claire, Hetty en Kees er getuige van dat de schepen in de buurt via de AIS op de kaart op mijn iPad zichtbaar worden. Ik kan een vreugdekreet niet onderdrukken. Wat fantastisch: alle scheepsbewegingen zijn te volgen. In de Rotterdamse haven is het een gekrioel. Maar vlakbij op het Haringvliet is goed zichtbaar welke schepen ons pad kunnen kruisen. Met één klik zijn de gegevens (koers, snelheid e.d.) van een schip zichtbaar te maken. De AIS is niet alleen een leuke gadget, maar ik verwacht er veel nut van te hebben tijdens onze reis, zeker als we scheepvaartroutes moeten kruisen bij slecht zicht.

Aan de dis met Marie-Claire, Hetty en KeesFoto gemaakt door Kees

Ook voor Hetty en Kees is het de 'maiden trip'. Weinig wind, maar dat mag de pret niet drukken. Heerlijk in het voorjaarszonnetje, inclusief lunch en avondeten. Ook nog wat klussen gedaan: de zeillatjes beter in het grootzeil aangebracht en de fok andersom in de trommel opgedraaid om de UV-bescherming aan de buitenkant te krijgen. Bij dat laatste gaat het mis. Ik trek bij het neerlaten van de fok de val de mast in. Vergeten om een knoop aan het eind te maken. Dom, dom, dom. Dit kan alleen maar opgelost worden door de mast in te gaan. Ik heb geen last van hoogtevrees, maar daar waag ik me toch niet aan. De havenmeester dus maar ingeschakeld.

Op 3 april met vier man sterk de fokkeval weer door de mast getrokken. Bernard 20 meter omhoog gehesen. Voor het gewicht een fietsketting aan een draadje van bovenaf door de mast. Zie het draadje maar eens uit het voor de fokkeval bestemde gaatje net boven ons hoofd te krijgen. Een uur lang klooien. Uiteindelijk het advies van Ger gevolgd. Hadden we natuurlijk direct moeten doen. Het schelpje op het gaatje uitgeboord. Nu hebben we het draadje snel te pakken. De fokkeval eraan verbonden en door de mast getrokken. Een dure fout!

Bernard in de mast voor fokkeval

Harm ontpopt zich op 4 april niet alleen als loodgieter (in de ochtend), maar ook als stuurman (in de middag). Hij brengt een nieuwe mengkraan aan in de kombuis. Zelf hijs ik de fok en plaats een (voor de vierde keer) vlaggenstok met vlag. De vlaggenstok zit op de spiegel en zijn we vorig seizoen als drie keer verloren. Bij het uitvaren uit de box dreigt het al weer mis te gaan. Ik weet de vlag nog net te redden. Lekker tochtje naar Hellevoetsluis. Harm zit achter het roer alsof hij nooit anders gedaan heeft. Ik strek me uit op de kuipbank. Op de iPad kan ik volgen of hij binnen de betonning blijft. Ook kan ik daarop de bewegingen van andere schepen, die AIS hebben, zien. Prachtig! Helaas weer het oude euvel: een zeillatje prikt door het zeil. Hopelijk nu afdoende gerepareerd.​

Stuurman Harm

Als ik alleen al naar ons eigen aandeel kijk zal Kok Watersport niet te klagen hebben over de omzet. In de afgelopen weken de nodige tijd in de zaak doorgebracht. Ook 5 april weer een bezoek, nu samen met Marie-Claire. Onder andere zwemvesten gecontroleerd. Het boodschappenkarretje is uiteindelijk helemaal vol.
Als we in de jachthaven aankomen is het de vraag wat we gaan doen: klussen/schoonmaken/opruimen òf zeilen. Met het prachtige weer is de keuze snel gemaakt. Wind ZW varieert van 6 tot 14 kn. Het lijkt wel zomer. Zelfde tochtje als gisteren naar Hellevoetsluis.

1. Hetty:
    1 april 2014
    Een prachtige start voor een zoetwater matroos als ik. Heel gezellig en met heerlijk weer. De hernieuwde kennismaking met zeilen bevalt super. En wat een ruimte heeft de Animato ! Goede vaart en tot in Tallinn !
  2. Boot:
    2 april 2014
    Hallo Thom, leuk zo'n reisblog, blijven we door jouw reisverhalen goed op de hoogte van wat jij en je bemanning meemaken. We verheugen ons er op om medio juli een stukje mee te varen. Leuk dat Wouter dat ook doet van Stockholm naar Helsinki. Vertrek je 10 april? Ik lees het wel in jouw blog. Veel succes met de voorbereidingen voor je grote reis. Hgr gijs
  3. Marieke:
    3 april 2014
    Tom, wat leuk. Ik ga meegenieten met je reis. Succes en plezier met de laatste voorbereidingen. Marieke
  4. Wouter:
    6 april 2014
    Hoi Tom, wat een tocht gaat het worden! Echt uniek! Wens je een fijne reis toe. Tot in Stockholm!
  5. Marie-Claire:
    6 april 2014
    Een avontuurlijke reis ga je maken, Thomas. Natuurlijk ga ik jouw droomreis volgen. Ook anderen likken hun vingers er al bij af. Veel plezier met Animato en alle opstappers en behouden vaart!
  6. Wio Schaap:
    7 april 2014
    en wat uiteindelijk vooral zal tellen: het gevoel van vrijheid. Ik kijk er naar uit om de eerste etappe mee te maken
  7. Kees Ruijgrok:
    9 april 2014
    Hallo Tom,
    Heb je website bekeken: ziet er goed uit!
    Mooi weer om te vertrekken, lijkt mij.
    Ik wens je behouden vaart en tot 3 juni!

Vr gr
    Kees
  8. Marian:
    10 april 2014
    Wat mooi om je reis te kunnen volgen Tom. Een mooi en behouden vaart toegewenst. Aan de naam van je boot zal het niet liggen. Animato past helemaal bij jouw levensvisie !
  9. Marijke en Kees Boot:
    Hallo Tom,
    Wij wensen jou van harte een avontuurlijke Oostzee Odyssee. Hou het motto van de blog in ere en blijf rustig temidden van de woelige baren. Laat je niet afleiden of verleiden door het gezang van de Sirenen en door Zweedse Kalypso’s. Mocht dat niet lukken dan zit er niets anders op om het voorbeeld van Odysseus te volgen en je tijdelijk aan de mast van Animato vast te laten binden. Het is een goed idee dat Penelope af en toe een oogje in het zeil komt houden. We hopen dat zij jou niet teveel zal missen en dat ze even standvastig als haar Griekse voorgangster weerstand weet te bieden aan belagers die thuis jouw plaats willen innemen.
  10. Gert Jan:
    Hoi Tom,

Na ontvangst van je mail vandaag, meteen maar even de site gecheckt. Ziet er goed uit! Erg leuk om op deze wijze jullie avonturen in de komende periode te kunnen volgen. Ben benieuwd!

Geniet van je sabbatical. Ik wens je een mooie trip en een behouden vaart! Zo te lezen, zal dat na al die voorbereidingen wel goed komen ;-)

Groeten,
    Gert Jan
  11. Arnold:
    11 april 2014
    Ha Tom, als het goed is ben je uitgevaren! Ik denk dat je met Wio de eerste dagen in elk geval goed en gezellig zal doorkomen :-) . Een mooie site heb je gebouwd, ik ga je volgen! Hel veel plezier!

Arnold
  12. Eric de Rooy:
    13 april 2014
    Hallo Tom, veel plezier op je nu al prachtige tocht, pak de vrijheid met beide handen aan, laat Rotterdam zacht achter de horizon zinken en kijk uit naar prachtige vergezichten in het wonderschone noorden van Europa.
    Eric