Lekker zeiltochtje

11 mei 2014 - Motala, Zweden

We hebben drie dagen aan het Vätternmeer alvorens bij het volgende 'konvooi' aan te sluiten. Met de medewerker van het Götakanaal kantoor hebben we afgesproken dat de brug, die ons toegang geeft tot het Vätternmeer,  om 09.00 u voor ons opengaat. Maar nu regent het dat het giet. Wat een verschil met gisteren. We gaan wel door de brug, maar leggen direct daarachter aan. In de loop van de middag wordt het droog. Marie-Claire stelt voor om al de oversteek naar Motala te maken,  want morgen en overmorgen is het ook onbestendig. Voor een zeiltochtje ben ik altijd wel te porren. Er staat een mooi windje, wel weer op kop: O 3 à 4 Bft.  Op marinetraffic.com is onze overtocht van 16 nM, maar kruisend 26 nM goed te zien. Zie afbeelding, die ik ervan heb gemaakt. Netjes gekruist, nietwaar? Keurige hoeken van 90°. Na ruim vier uur varen met een snelheid van gemiddeld 6 kn leggen we om 19.45 u in natuurlijk weer een lege haven van Motala aan. Vlak daarvoor hebben we een verkeersbrug met een doorvaarthoogte van 22 meter gepasseerd. Daar konden we net onderdoor. Marie-Claire is voor de zekerheid binnen gaan zitten..... Hoefde ze niet te kijken. We hebben gegeten in een sportcafé vlakbij de haven, waar we met 4 gasten 'getrakteerd' werden op de voetbalwedstrijd Atletico Madrid - Malaga, op 15 grote schermen wel te verstaan. De maaltijd zal gezorgd hebben voor een stevige toename van mijn cholesterolgehalte.

Route oversteek Karlsborg - Motala