Klussen

14 april 2014 - Vlieland, Nederland

De Animato is in uitstekende staat, maar er valt altijd wel wat te repareren of te verbeteren. We hadden ons al voorgenomen om een klusdag in te lassen. Als we het al niet van plan waren, dan hadden we toch aan de steiger moeten blijven. De windfinder geeft aan 8, met uitschieters naar 9 Bft.

Wat valt er zo al te klussen?

Stuurautomaat

Tussen Scheveningen en Oudeschild bleek dat de stuurautomaat op een rustige zee de koers niet kon vasthouden. Foutcode: no rud ref.  De foutcode komt in de handleiding niet voor. In een handomdraai spoort Siebe het mankement op Internet op. We zijn niet de enigen met dit probleem. Ik word geleid naar een wereld van sensoren waar ik totaal geen kaas van heb gegeten. Maar op ons volgende traject tussen Oudeschild en Vlieland werkt de stuurautomaat feilloos, ondanks de zware zeegang. We besluiten de stuurautomaat niet als eerste klus op te pakken. Daar lag een discussie met Wio aan ten grondslag die bijna een levensfilosofie zou kunnen zijn: eergisteren deed de stuurautomaat het niet, maar gisteren wel; laten we er maar vanuit gaan dat hij het morgen ook weer doet.

Lekkages

Nijpender is de wateroverlast. De bilge staat vol. Maar ook de onderste keukenkastjes staan onder water. Dat moet echt verholpen worden. Eerst hozen. We halen er een paar emmers uit. Er moeten twee lekkages zijn. Het bilgewater Is zout, dus moet van buiten komen. Het water in de keukenkastjes is zoet, dus moet van binnen zijn. Het tweede probleem is duidelijk. Harm had bij het aanbrengen van de nieuwe mengkraan als gewaarschuwd dat de aansluiting niet passend was. Op zoek naar een nieuwe aansluiting komen we in een aantal zaken. We slagen bij installateur Visser in de haven. Siebe draait voor het sleutelen zijn hand niet om. Reparatie 1 geslaagd: de lekkage in de keukenkastjes is verholpen. Het bilgewater is een lastiger probleem. Gebeld met orakel Ger. Hij weet dat het probleem ook bij andere Dehler 41's optreedt. Wellicht dat hevelwerking van de elektrische- of handbilgepomp de verklaring is. Dit betekent dat we moeten testen. Ger stelt voor eerst de uitlaat van de elektrische bilgepomp af te sluiten. We stellen dit nog even uit. Eerst kijken hoe we dat het beste kunnen doen.

Reparaties 2, 3, 4 en 5

Onder aanvoering van Siebe gaan we wel een paar andere problemen te lijf. Bij aankomst sloeg de zekering van de walstroom direct door. Inspectie liet zien dat de stekker dooweekt en geoxideerd was als gevolg van de golfslag. Nieuwe stekker gemonteerd (reparatie 2). De zwiebelende vlaggenstokhouder zetten we vast (reparatie 3). Een wonder overigens dat de vlag nog leeft. We vervangen de gesneuvelde hendel van fokkeschootklem (reparatie 4). Last but not least maken we de kaartenla,  die door zijn hoeven is gezakt (reparatie 5).

Verder pakt Siebe tal van andere zaken op waarvan hij vindt dat ze beter of praktischer kunnen. Bovendien geeft hij veel tips voor het gebruik van apps op mijn tablet. Fantastisch om zo'n clevere én handige bemanning te hebben. Het valt me op dat als hij iets ziet dat gedaan moet worden, het direct ter hand neemt. Ook daar kan ik van leren!

We hebben een echte schippersmaaltijd met kapucijners, spek, gehaktbal en piccalilly.

Voor de volgende etappe naar Borkum zouden we in verband met het tij morgenochtend om 04.00 u moeten vertrekken. Dat besluiten we maar niet te doen. De windkracht zal dan nog 5 à 6 Bft zijn. Nog maar een dagje Vlieland.  Er is voldoende te doen.