Kilometers in plaats van knopen

13 mei 2014 - Motala, Zweden

Voor vandaag hebben we een 'excursie' gepland naar Vadstena. Dit stadje is bekend van slot en abdij. Aan de slotgracht zouden we met de boot kunnen liggen. Maar gezien het weer besluiten we de 15 km over land per bus af te leggen. Het openbaar vervoer is in Zweden overigens prima geregeld. Voor een ticket kan worden afgerekend met de creditkaart. In Göteborg stonden daarvoor in de trams automaten.  Hier in de bus kan het bij de chauffeur. Regelmatige gebruikers hebben zoals wij een contactloze ov-chipkaart. Incidentele reizigers hoeven dus niet een ov-chipkaart te kopen. Heel wat gebruikersvriendelijker dan bij ons. Het is sowieso opvallend hoe gemakkelijk alles hier met een creditkaart kan worden afgerekend.

Het slot is aardig om te zien, maar gaat vooral leven als we bij de lunch de tijd nemen om via Internet het nodige te lezen over de geschiedenis van de Scandinavische landen. Het waren eeuwenlang ingewikkelde verhoudingen. In hun gouden eeuw, die samenvalt met die van ons, strekte het rijk van Zweden zich uit over Finland tot ook in het huidige Duitsland. Veel burenruzies met de Denen, Noren en natuurlijk de Russen. Zweden heeft zich de afgelopen 150 jaar aardig aan de oorlogen weten te ontworstelen door een neutrale opstelling. Wel is de Zweden verweten, dat ze in de Tweede Wereldoorlog hebben geheuld met de Duitsers.

Slot VadstenaAbdij Vadstena

De abdij is gesticht door de heilige Birgitta van Zweden in de veertiende eeuw. In Nederland hebben we in Uden al 300 jaar een klooster van de orde van Birgittinessen. De abdij in Vadstena viel al snel ten prooi aan het Lutheranisme,  maar sinds de vorige eeuw wonen er weer nonnen. Ook is er een hotel en restaurant aan  verbonden.  Mooie plek voor bezinning.

Ook brengen we nog een bezoek aan een glasblazerij.  Marie-Claire en ik zijn allebei verrukt over wat we te zien krijgen. Ons oog valt op een kristallen vaas. Meestal is het bij ons kijken, niet kopen. Nu toch de creditkaart te voorschijn gehaald. Marie-Claire is ten slotte volgende week jarig....

Voor het avondeten heb ik alle pannen nodig: rosbief, maïskolven, puree, rabarber. Zo waar komt de zon nog te voorschijn. Dat is een goed teken voor de komende dagen. De komende dagen zal het weer structureel verbeteren (is de verwachting).

1. Marijke en Kees Boot:
    15 mei 2014
    Hartelijk gefeliciteerd, Marie-Claire, met je verjaardag volgende week. Ook willen we jullie feliciteren met het bereiken van de top - het door zeilers te bereiken meer dat het hoogst boven de zeespiegel ligt. Dat moet vooral een bijzondere ervaring zijn voor zeilers uit een land waarvan een groot deel (inclusief meren?) beneden de zeespiegel ligt. We hopen dat deze top-ervaring het jullie niet al te moeilijk maakt "to stay humble."