Toch nog weer Ruhnu

24 juni 2014 - Ruhnu vald, Estland

Het zou vandaag mooi weer moeten worden maar als we wakker worden klettert de regen op de Animato. We besluiten ons vertrek even uit te stellen. We verkennen het plaatsje Mersrags. Dat is snel gebeurd. Er valt niets te beleven. Om 11.45 u besluiten we te gaan varen, ook al geeft de windmeter 22 kn aan en is het nog niet helemaal droog. Op basis van de weersimulatie MeteoEarth concludeer ik dat we op zee goed weer krijgen. De Duitsers, die met hun jacht naast ons liggen, verbazen zich als we de lijnen losgooien. Nadat we even door de zure appel hebben heen gebeten, breekt een paar mijl uit de kust de zon door. Bovendien een lekkere wind van 12 à 13 kn. De bestemming hebben we nog niet eens definitief bepaald. We kunnen naar Roja, dat 22 nM noordelijk aan de kust ligt. Het gaat echter zo lekker, dat we toch voor Ruhnu kiezen. Dit betekent 40 nM zeilen. De barre dag van gisteren wordt helemaal goedgemaakt. Als we om 19.00 u aankomen  staat de havenmeester ons al weer op te wachten. In de haven is het nog stiller dan afgelopen vrijdag. Na het eten van weer een varkenslapje, gebakken kool met kerrie en ui, rijst, nemen we de fiets om ook Marie-Claire de bijzondere sfeer van het eiland te kunnen laten proeven. Ook zij geniet ervan.