Architectuur in het verleden en heden

1 juni 2018 - Ystad, Zweden

24 mei

Helsingoer: een dagje cultuur. We bezoeken het bekende slot Kronborg, dat in de 16e eeuw door Frederik II is uitgebouwd, uit liefde voor zijn vrouw. Waar zie je dat nog? Het is mooi gerestaureerd, heeft een zekere eenvoud. Hamlet van Shakespeare speelt zich hier af. We zijn ook naar een ander slot en naar het museum voor moderne kunst gefietst.

25 mei

Helsingoer-Kopenhagen: de wind komt dit keer niet uit het oosten maar uit het zuiden, maar is zo zwak dat we op de motor gaan. We zien nog lang slot Kronberg, aan de Sont gelegen, achter ons. De Sont, de verbinding naar de Oostzee, is vreemd genoeg niet druk qua scheepvaart; dat is wel wat anders dan bij de Nieuwe Waterweg. We leggen aan in Langelinie, een gezellige havenkom, met groen omgeven, in Kopenhagen. Het havengeld is wel schrikken: 57 euro; in Nederland betalen we voor een luxe jachthaven 30 euro. Maar ja, de meermin op de rots is dan ook vlakbij, 100 meter verder.

26 t/m 28 mei

We verkennen Kopenhagen met onze vouwfietsen, wat is dat een genot. Het Parlementsgebouw en het Raadhuis komen aan bod. Christianshavn, een gezellige wijk, Freetown, een hippie-wijk en het havenfront, met nieuwe gebouwen. Op zaterdag bruist de stad. Wat blijkt? De kroonprins wordt die dag 50! Op zondag fietsen we routes die Tom heeft uitgestippeld. Er zijn meer fietsers op de kilometerslange fietspaden, dan dat er auto’s rijden, het lijkt bijna een autoloze zondag. Een fietsbrug met tuien en een fiets-slang, een lange brug tussen moderne kantoren, zijn een toonbeeld van fraaie vormgeving. Zondagmiddag varen we naar een andere haven, zuidelijker. Vandaar fietsen we daags erna zo’n 10 km naar Oerestad, een nieuwbouwwijk, met natuur, water en architectuur als uitgangspunt. Bijzondere ontwerpen van appartementen, en van hotel Marriott. Er is veel in aanbouw. De wijk is bereikbaar via de metro. Een iets ouder deel, zoals de concertzaal, is eerder, rond 2000, gebouwd.

29 en 30 mei

Kopenhagen-Hoellviken-Ystad: we gaan weer varen: eerst langs de Oeresundbrug, waar Wilbert aan heeft gewerkt, met fraai resultaat. Voor het wegverkeer is de brug de verbinding tussen Denemarken en Zweden, en de tol is 50 euro. Wij zeilen het grootste stuk naar Hoellviken, onze eerste jachthaven in Zweden. Een hete, zonovergoten dag. Daags erna gaan we om 7.00 uur door de brug, dan door een kanaal en kiezen vervolgens het ruime sop. Er staat warempel wind, 4 Bft, zodat we -kruisend en beukend op de golven- naar Ystad kunnen zeilen. Daar klopt om 18 uur Wouter -neef van Tom- bij ons aan. Hij heeft een Europa-tour per auto gedaan en is van de Noordkaap op weg naar huis, naar Rotterdam. Hij vertelt leuke verhalen en het diner van Tom gaat erin als koek. Wouter slaapt op de boot en vertrekt de volgende dag in alle vroegte.

31 mei

Ystad: we wachten enkele dagen op wind in de zeilen om naar het eiland Bornholm te zeilen. De komende dagen is er of te veel wind of geen wind. We gaan dus klussen, kijken waar het water onder de vloer vandaan komt. Onze  Friese buurman lijkt zich wat te vervelen, dus vragen we of hij mee wilt kijken…en op die manier leren we weer het een en ander. De dag vliegt om

1. Maarten Gijsbers:
    2 juni 2018
    Zijn jullie al berebruin?
  2. Eric de Rooy:
    3 juni 2018
    Beste Tom en Marie-Claire,
    Wat doen jullie ons weer een groot plezier met deze verhalen!
    Behouden vaart.
    Groeten van Eric (+J)
  3. Matthijs:
    8 juni 2018
    Water onder de vloer? Is dat wel safe?